sobota, 25 lutego 2012

Pięknie spożywać posiłki - to też sztuka.


Klasa 5a bardzo lubi zajęcia kulinarne. Robiliśmy już sałatki owocowe i warzywne, planowaliśmy wykonanie zapiekanek....a skończyło się na zwiastujących wiosnę, bardzo kolorowych i smakowitych kanapkach.Oprócz omówienia zasad zdrowego żywienia i przypomnienia uczniom stopni piramidy żywności, żywo dyskutowaliśmy nad sztuką pięknego podawania i spożywania posiłków. Savoir vivre przy stole - nic prostszego!
Oto kilka dobrych rad zaczerpniętych ze strony:

http://www.fawor.com.pl/arts.php?dID=0&aID=72

"Bardzo ważne jest odpowiednie zachowywanie się przy stole. Świadczy ono o naszej kulturze i wychowaniu. Pamiętaj zatem, że:

Absolutnie nie wolno nam:

    • mlaskać,
    • cmokać,
    • nakładać zbyt dużych porcji na talerz,
    • nabierać sporych kęsów na widelec,
    • utrzymywać na swoim talerzu nieładu,
    • mówić z pełnymi ustami.
Na krześle siedzimy spokojnie i prosto.
Ręce zawsze trzymamy na stole, a nie pod stołem. Musimy jednak pamiętać, że nie wolno nam opierać łokci na stole.
Nie bawimy się sztućcami.
Nie bębnimy palcami o blat stołu.
Nie krzyżujemy nóg pod stołem, stopy powinny spoczywać spokojnie na podłodze.
Pod żadnym pozorem nie ściągamy butów pod stołem".

Coś jeszcze? Owszem. Warto również wiedzieć, że:
Ułożenie sztućców ma swoje znaczenie. Będąc w restauracji Twoje sztućce powiedzą kelnerowi jak ma Cię obsłużyć.
1. Jeszcze nie skończyłem jedzenia.
2. Jestem jeszcze głodny, proszę o dokładkę.
3. Skończyłem jeść. Proszę sprzątnąć nakrycie.

Na kolejnych zajęciach pokażę Wam również co wchodzi w skład klasycznej, porcelanowej zastawy stołowej, jakie mamy rodzaje sztućców i jak je prawidłowo ułożyć.
Do zobaczenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz