środa, 30 listopada 2011

Andrzejki w bibliotece.

Dzisiaj święto wszystkich Andrzejów. Wieczór pełen magii i czarów. Dla młodych panien i kawalerów czas niezwykły, w którym mogą oni poznać swoją przyszłość związaną z ożenkiem. Pierwszaki mają jeszcze w tym względzie mnóstwo czasu do namysłu... ale pobawić się we wróżby zawsze miło, a i trochę wiedzy o polskich tradycjach, obrzędach i zabawach ludowych zawsze zostanie. Wybraliśmy się zatem do zaprzyjaźnionej z naszą szkołą Miejskiej Biblioteki Publicznej Łódź- Polesie przy ul. Armii Krajowej 32, gdzie dzieci uczestniczyły w niezwykłej lekcji z zakresu etnografii, czy może raczej antropologii kultury.

Poznały niezwykła historię Św. Katarzyny - od imienia której chłopcy obchodzą hucznie "katarzynki", oraz tradycje związane ze świętem Andrzeja. Dzieci w doskonałych humorach wróżyły sobie swoją przyszłość myśląc liczbę i odkrywając niespodziankę spod odwróconej filiżanki oznaczonej takim numerem. Perły oznaczały bogactwo, różaniec - wybór zakonnej drogi życia, książka - karierę naukową, obrączka - szybkie zamążpójście, gałązka - staropanieństwo, pieniądze - dobry interes. Większość dzieci wybrała książkę i obrączkę, co miało znaczyć, że będą mądre i szczęśliwe. W dalszej kolejności losowały cukierki z niespodzianką - imieniem ukochanej osoby, sprawdzały czyje łódeczki zderzą się ze sobą łącząc dzieci w "parę", rzucały obierkami od jabłka, aby zobaczyć pierwszą literę imienia swojego przyszłego wybranka i przelewały wosk. Na zakończenie wszystkie lewe buty poszły w ruch...

Myślę, że uczniowie bawili się wyśmienicie pod czujnym okiem Wróżki Czarodziejki. Z pewnością zapamiętały przesłanie zajęć - miłość bliźniego jest zawsze największą wartością i właśnie o nią warto się starać - nawet będąc młodym jeszcze, przyjacielsko nastawionym do kolegów pierwszoklasistą.

sobota, 26 listopada 2011

Międzynarodowe Święto Pluszowego Misia



Dnia 25 listopada br. dzieci i nauczycielki z oddziału "0" naszej szkoły zaprosili gości na obchody bardzo pluszowego i miłego święta. Panie mgr Izabela Józefczyk i Elżbieta Zaleta zaproponowały dzieciom z klas pierwszych, drugiej "c" a także Przedszkola Miejskiego nr.... konkurs plastyczny, którego rozstrzygnięcie miało nastąpić właśnie dzisiaj. Zerówkowicze odczytując krótką historię "misiowych" zabawek pięknie wprowadzili zebranych w nie tylko bajkowy świat. Konkurs drużynowy z nagrodami, prezentacja wizerunków różnych misiowych bohaterów, ale i prawdziwych, pięknych, polarnych zwierząt oraz emisja odcinka kreskówki "Se- Ma For" -a pt.: Miś Uszatek zaparła zebranym dech w piersi. Nawet dużo już starsze dzieci ;) nuciły piosenkę Uszatka:" [...] Dzieci lubią misie, misie lubią dzieci".

Pyszne soczki Kubuś, a także książkowe nagrody dla laureatów konkursu plastycznego dopełniły dzieła. W klasie 1a za prace plastyczne wyróżnienia otrzymali:
- Iga Łutowicz
- Zuzia Iwanowska
- Adam Michalski
- kuba Pepłowski

Gratulujemy.

czwartek, 24 listopada 2011

II zadanie TIK

Zbliża się moment, w którym będziemy musieli zdać relację z wykonania wszystkich zadań TIK. Nie ukrywam, że polecenie „komputer dla każdego” stanowiło dla mnie nie lada wyzwanie. Długo zastanawiałam się, co można zaproponować uczniom klasy pierwszej, którzy z komputerami i- Mac pierwszy kontakt mają właśnie w szkole.

Po trzech miesiącach nauki dzieci znają już 9 liter,z prostych sylab składają wyrazy, a z nich krótkie zdania. Zatem zadanie wymagające od nich samodzielnego czytania czy pisania w tym momencie nie wchodziło w grę. A może wirtualna praca plastyczna w programie Media Blender? Aktualnie rozmawiamy o zwierzętach domowych - czworonożnych przyjaciołach ludzi. Uczniowie uczęszczający na „Koło kreatywnych pierwszaków” zareagowali entuzjastycznie na taką propozycję. Już od rana przypominali mi o złożonej obietnicy.
- Pani Magdo, pamięta Pani, że dzisiaj idziemy na komputery?
- Co będziemy robić? Piórniki będą potrzebne?
Pełne zapału, gotowe na dobrą zabawę, dzieci z radością szły do pracowni informatycznej.
-Każdy będzie miał swój komputer! Super! Słyszałam głosy po drodze.
Mnie nie było aż tak wesoło. Chyba troszkę obawiałam się jak dam radę im wszystko wytłumaczyć i pokazać nie zajmując całego czasu przeznaczonego na tworzenie. Poznając nowe pojęcia dzieci potrzebują konkretu.

Podążając zatem za słowami Kartezjusza: „ Powiedz mi - a zapomnę, pokarz - a zapamiętam, pozwól mi zrobić - a zrozumiem” postanowiłam maksymalnie zmniejszyć wykład na temat pracy w nowym programie, a pozwolić dzieciom po prostu działać i samodzielnie [ oczywiście pod moim czujnym okiem oraz słowną i manualną podpowiedzią] odkrywać możliwości Blendera.
Moje obawy okazały się oczywiście zbędne. Dzieci uwielbiają nowoczesne technologie, chłoną wiadomości i nabywają nowe umiejętności w tempie, które dla dorosłych jest chyba nieosiągalne.
Z niewielką pomocą, w ciągu kilkunastu minut, pasek narzędzi został oswojony. Wirtualne pędzle, ołówki, puszki z farbami i spraye zostały kolejno przetestowane i ocenione. Wybór narzędzia malarskiego, faktury, koloru czy grubości kreski okazał się być bardzo prosty. Z zapałem można było przystąpić do twórczej zabawy. Portrety czworonożnych przyjaciół zaskakiwały mnie kompozycją
i kolorystyką. Potem krótki kurs zapisywania powstałej pracy na „biurku” i …. już dzwonek.


- Proszę Pani, to nie fair, za szybko!
- Wie Pani, zwykłym ołówkiem rysuje się jednak łatwiej.
- Możemy jeszcze troszkę zostać?
I zostaliśmy. Gdyby nie to, że na zajęcia czekała już kolejna klasa, pewnie tworzyli by kolejne 45 minut.
Uważam, że dzieci spisały się na medal. W łagodny sposób poznały możliwości nowego programu, a co ważniejsze doskonale się przy tym bawiły - każde przy swoim stanowisku.
Umówiliśmy się już na kolejne zajęcia w pracowni.

środa, 23 listopada 2011

Zabawa kartami kreatywnymi z programu "Żywioły - Ziemia"

W dniu dzisiejszym [23.11]uczniowie klasy Va na zajęciach twórczych poznawali nową pomoc dydaktyczną, a mianowicie karty kreatywne "Żywioły - ziemia". Kolorowy, bardzo niejednoznaczne obrazy zainspirowały dzieci do fantazjowania. Uczniowie przy użyciu kart opowiadali o swoim nastroju, tworzyli ciekawe historyjki, a nawet odkrywali marsjańską przepowiednię dla planety Ziemi. Zabawę zakończyło zaproszenie do wykonania pracy plastycznej, w której należało dorysować pejzaż do motywu z wylosowanej karty. Wiem, że moi podopieczni zapragnęli złożyć wszystkie karty z danego koloru, aby stworzyć obrazy odpowiednich pór roku. Zrobimy to na kolejnych zajęciach. Bardzo podobały się dzieciom kompozycje plastyczne tworzące karty, w których połączone ostały różne materiały i faktury: papier, koronki, sznurek, suszone rośliny itd. Karty te to naprawdę niezwykła pomoc prowokująca dzieci do poszukiwania dywergencyjnych, czyli niestandardowych, otwartych rozwiązań proponowanych zadań.

wtorek, 22 listopada 2011

Pierwszoklasiści na debacie w związku z TIK



Oj, oj... jakie to trudne. Wołali jeden przez drugiego uczniowie klasy pierwszej a. Zgadzam się z tym w stu procentach. Rozmowa z młodszymi dziećmi o praktycznym zastosowaniu, bezpieczeństwie i dobrych praktykach obowiązujących podczas korzystania z technologii komunikacyjno - informacyjnej jest niezwykle doniosłym zadaniem. Maluchy, dzięki mądrości rodziców i opiekunów, nie mają w zwyczaju przesiadywać przy grach komputerowych. Uczą się na razie głównie z książek, a pojęcie komunikacji mówi im tyle co rozmowa przez telefon... Cóż - wdrażać dzieci w temat należy jak najwcześniej. Uczyć bezpieczeństwa i netykiety również - i choć na głębokiej wodzie - zgrabnie popłynęliśmy w świat nowoczesnej technologii. Rodzice bardzo nam w tym pomogli. Dzieci zadawały mnóstwo pytań i miały bardzo wiele ciekawych pomysłów na rozsądne korzystanie z zasobów nowoczesnego świata technologii informacyjnej. Debatę klasową zwieńczyło stworzenie klasowego rysunkowego kodeksu - który w tym miejscu z przyjemnością prezentujemy.

Ratujemy i uczymy ratować , cz.3


Ostatnio uczniowie klasy Ia uczyli się jak zachować bezpieczeństwo ratownika oraz w jaki sposób należy poprawnie wezwać fachową pomoc. Na dzisiejszych zajęciach przypominaliśmy sobie wszystkie numery alarmowe tj. 999, 998, 997, 112. Dzieci mówiły, który numer łączy się z Policją, Pogotowiem, Strażą pożarną oraz z Ogólnopolskim Centrum Ratunkowym. Po raz kolejny uczniowie trenowali wzywanie pomocy medycznej do poszkodowanego małego aktora. Nowością było zapoznanie się z zasadami udrażniania dróg oddechowych osoby nieprzytomnej oraz sprawdzanie przy użyciu wszystkich trzech zmysłów [wzrok, słuch i dotyk] stanu oddechu chorego. Dzieci z przejęciem wcielały się w role poszkodowanego i ratownika i bardzo dobrze wykonywały wszystkie demonstrowane przez nauczyciela czynności. Wykonały także pracę plastyczną na temat poznanych służb ratunkowych. Brawo dzieci! Wyrośniecie na odważnych i mądrych dorosłych ludzi, którzy na pewno nie przejdą obojętnie wobec potrzebującego natychmiastowej pomocy, chorego człowieka. Gratuluję przyszłym ratownikom.

Bajkowa szkoła



Poniedziałek [21. 11] oraz wtorek [22. 11] w naszej szkole okazały się być całkiem bajkowymi dniami. Dzieci z klas młodszych obejrzały, jak same twierdzą, genialne przedstawienia: przygotowane przez zespół teatralny p. Eli Śmiałkowskiej na uroczystość Dni Otwartych pt: W Akademii Pana Kleksa. Dzień później - przygotowane przez uczniów klasy II c przedstawienie o Zielonym Kapturku, które uświetniło uroczystość nadania naszej placówce "Zielonej Flagi". Aktorzy spisali się na przysłowiowy złoty medal...ich opiekunowie p. mgr Alicja Tomalak i p. mgr Krzysztof Ostaszewski - również. A oto fotorelacja. Zapraszam.

poniedziałek, 21 listopada 2011

W dniu dzisiejszym odbyła się kolejna lekcja związana z nauką resuscytacji krążeniowo - oddechowej zgodnie z programem WOŚP RUR. Dzisiaj dzieci dowiedziały się jak należy sprawdzić, czy otoczenie w którym znajduje się osoba wymagająca pomocy i ratownik jest bezpieczne. Zrozumiały, że zachowanie własnego bezpieczeństwa przed i w trakcie wykonywania czynności ratowniczych jest równie ważne jak zadbanie o poszkodowanego. Bo kto uratuje chorego, gdy nam coś się stanie? Dzieci w zaaranżowanym miejscu nieszczęśliwego zdarzenia poszukiwały sprzętów lub rzeczy potencjalnie niebezpiecznych tj. potłuczone szkło, ostre przedmioty, sprzęt mogący spaść na ratownika. Usłyszały, że nigdy nie wolno samemu podchodzić do chorego jeśli w pobliżu zwisają lub leżą groźne przewody elektryczne, które mogą być pod napięciem.

Kolejnym etapem naszej nauki ratowania było sprawdzenie przytomności osoby poszkodowanej. Dzieci po kolei trenowały podchodzenie do rannego głośno pytając:
" Halo, czy coś się stało? Słyszysz mnie? Oceniały w ten sposób, czy osoba zareaguje, jeśli nie to znak, że nie ma z nią kontaktu i że jest nieprzytomna. Przy użyciu kartonowych telefonów WOŚP uczyły się jak wezwać pogotowie ratunkowe, co należy powiedzieć i jak się zachować w trakcie rozmowy. Dzieci z wielkim zaangażowaniem brały udział w zajęciach, widać było, że temat i możliwość zagrania "roli" ofiary zdarzenia i ratownika bardzo im się podobała. Jutro część dalsza ćwiczeń oraz praca plastyczna.

piątek, 11 listopada 2011

Narodowy Dzień Niepodległości


Dzieci już od najmłodszych lat poznają, jak w słowach pięknej piosenki, "Nasze polskie ABC". Uczą się o trudnej, ale pięknej historii naszego kraju, poznają jej kolejne stolice oraz pochodzenie i znaczenie symboli narodowych. Ostatni tydzień z racji nadchodzącego święta obfitował w podniosłe, uczące młodych patriotyzmu wydarzenia.
Pierwszoklasiści w dniu 9. 11. skorzystali z zaproszenia zaprzyjaźnionej z naszą szkołą społeczności Przedszkola nr 214. Dzieci wzięły udział w okolicznościowej uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Miło było słuchać i patrzeć na przedszkolaków, pięknie recytujących wiersze i śpiewających piosenki o naszej Ojczyźnie. Również uczniowie zaprezentowali krótki program artystyczne z tej okazji.

Dnia 10. 11 natomiast wszystkie klasy młodsze ISP 67 wzięły udział w apelu przygotowanym przez klasę II b i panie mgr Agatę Kwiatkowską i mgr Magdalenę Górską. Dzieci w godny podziwu sposób zaprezentowały nam najtrudniejsze, ale i najpiękniejsze momenty narodowej historii. Zaśpiewały "Rotę" oraz Pieśń Legionistów - "My Pierwsza Brygada" prowokując gromkie oklaski wszystkich obecnych.

Uczniowie z klasy II b dali nam naprawdę wartościową lekcję polskości i patriotyzmu.

Pokój dla lalek z makulatury... to możliwe


Na ostatnich zajęciach Koła kreatywnych pierwszaków zaproponowałam uczniom wykonanie pracy plastycznej z użyciem makulatury. Makulaturowy pokój dla lalek, czy to w ogóle możliwe? Oczywiście... i to jak. Dzieci przystąpiły do pracy z ogromnym zapałem, ścigając się wręcz o odpowiadające im kawałki gazetowych, kolorowych ilustracji. Wycinały meble, dywany, i inne sprzęty domowego użytku... planowały jak najlepiej ułożyć kompozycję i co dorysować, aby ich pokój był najpiękniejszy. Myślę, że udało się wszystkim pierwszakom. Prace prezentują się wyśmienicie.

niedziela, 6 listopada 2011

Zajęcia z programu WOŚP Ratujemy i uczymy ratować.


W piątek 4 listopada odbyły się pierwsze zajęcia z programu WOŚP Ratujemy i uczymy ratować. Dzieci zastanawiały się, co to znaczy pierwsza pomoc, kto jej udziela i w jakich sytuacjach. Obejrzały animowany film edukacyjny "Doktor Kręciołek", który przybliżył im sposób postępowania w sytuacji kryzysowej oraz przekonał, że każdy z nas może zostać dobrym ratownikiem, który nie boi się pomagać i nigdy nie pozostawi potrzebującego bez opieki. Uczniowie obejrzeli także fantomy do Resuscytacji Krążeniowo Oddechowej, poznali ich budowę i przeznaczenie.W dalszej części zajęć dzieci uczyły się kolejności ogniw łańcucha przeżycia, ze swoich rąk tworzyły taki łańcuch i obserwowały, co się stanie gdy jedno ogniwo wypadnie... Zabawę zakończyło grupowe stworzenie pracy plastycznej.

Zajęcia wzbogacone zostały wprowadzeniem dzieci w tajniki Technologii Komunikacyjno Informacyjnej poprzez emisję filmu za pośrednictwem komputera osobistego i rzutnika multimedialnego.

czwartek, 3 listopada 2011

piórkiem i węglem...szkic


Lektura opowiadań pana Grzegorza Kasdepke jest dla dużych i małych dzieci wyjątkowo atrakcyjna. Autor obdarzony niezwykłym poczuciem humoru, doskonałym wyczuciem dziecięcej psychiki bawi i uczy w sposób niezwykły. Nieznośne bliźniaki Kuba i Buba psocą, dokazują a jednocześnie śmieszą uczniów aż do łez...pokazują im jak raczej nie należy się zachowywać. Dzisiaj czytaliśmy dwa opowiadania "Wciąż wiosna" i "Co to znaczy - podcinać komuś skrzydła?". Zadaniem dzieci było naszkicować ołówkiem lub węglem ilustrację do wybranego opowiadania. Oto ich prace.

Piorkiem i węglem...


Zajęcia przed Świętem Wszystkich Świętych upłynęły nam na tworzeniu mini witraży z przygotowanych wcześniej szablonów. Zadanie okazało się być dość skomplikowane zwłaszcza dla uczniów klasy młodszej. Piątoklasiści otrzymali do wyklejenia cieniutką, kolorową bibułą nieco trudniejszy wzór. Obie grupy dowiedziały się także w jaki sposób powstaje prawdziwy witraż, z czego jest wykonany i z jakiego powodu tworzony.Wielu zdziwiło się, że znany z dobroczynności - twórca i bohater WOŚP - Jerzy Owsiak, z zawody jest właśnie witrażystą. Praca wymagała skupienia i precyzji, ale efekt - fantastyczny.